29 januari 2009

Hej jag har kollar runt lite på internet för att läsa lite om prinsessan Victoria och hennes dyslexi. Hittade inte så mycket. Bara lite om hennes liv, som studier och där stod det hur svårt det var för henne i skolan, vilket jag tycker är bra att hon pratar öppet om. Folk tycker om prinsessan och det får henne verkligen att se human ut. Inte för att hon var motsatsen. Men jag har alltid tyckt om henne för att det känns som om jag kan relatera till henne på ett sätt. Jag vet hur det känns att känna sig dum pga dyslexin (som det stod i artikeln att hon hade sak) " bokstäverna hoppade. alla skrattade. Tidigt fick jag veta att det inte var mitt fel. ändå hade jag svårt att acceptera det. Jag kände mig dum"
Så har det verkligen varit för mig med. Folk har alltid sagt att jag är en smart person och även fast jag har svårt för vissa saker så märks det att jag kan. Och så har jag inte tror om mig själv. Jag kunde inte förstå vad folk menade med smart, jag var inte smart. Jag skämdes som fan att jag inte mindes hur man stavar eller räknar. men till skillnad från mig fick prinsessan hjälp tidigt. Och visste hur det skulle gå. Jag fick däremot inte så mycket stöd från lärare. jag fick ju mitt utlåtande i 9an. Vilket jag straffas för ganska mycket nu. Hade jag fått det tidigare och i gymnasiet så skulle ja redan kunna söka till universitet. Så fort jag gick ut. Ser ut som om jag måste plugga up mina betyg på komvux ganska länge nu. Nu har jag i alla fall fått hjälp. Rättstavnings program och ett annat program som läser högt för mig allt jag kan markera. vilket är jätte bra. Synd bara att jag inte kunde få det i gymnasiet. Där brydde sig inte så mycket. Förutom min engelska lärare som viskade i mitt öra på nationella provet "Skriv hur du vill bry dig inte om stavfelen" Vilket fick mig att skriva en jätte lång text och fick Vg på skriftliga delen. :) hehehe
Victoria säger att henne dyslexi visar även små tecken än idag. Och hon väljer ibland tal-böcker. Tack biblioteket för ett sånt alternativ.
 
tack alla läraren i grundskolan som trots alla hinder hjälp mig.
tack dig som gjorde mitt dyslexiutlåtande som skällde ut mina läraren i skolan för att dom inte brydde sig.
tack så mycket Maria Lindh för att du hjälpte mig att skaffa dyslexi hjälpmedel, och vilka som var rätt för mig inför komvux.
tack så mycket prinsessan Victoria som är inställd att förmedla om dyslexi, med hjälp av din position. Tack and keep up the good work.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0