6 februari 2009

Well what do you know :)
Ordet dyslexi kommer från grekiskan.
Dys = Svårighet
Lexia = ord
Snacka om att det är svårt att hitta "fakta" om dyslexi. Ingen vet ju vad det är. Det kanske bara är på hittat, who knows.
Aja...
Den första vetenskapliga rapporten som gjordes på elever för typ 100år sen. Men det var en tysk ögon läkare som använde uttrycket dyslexi, han använde det på patienser (vuxna) som svåra hjärnskador :S Men det var en engelska lärare i England som beskrev vad dyslexi var hos barn 1896. Now when i think about it... Så när jag gjorde min dyslexi utlåtande så fick jag inte enns veta vad dyslexi var. Wikipedias definition av dyslexi är "Dyslexi eller specifika läs- och skrivsvårigheter är ett varaktigt funktionshinder som innebär svårigheter med att läsa och skriva." I boken som jag har så står det ingenting om vad det är. Fast jag förstod inte så mycket. Men sammanfattningen av kapitlet står det Avkodning och förståelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0